Hogyan legyen jó tartalom alapú kampányom? – Média- és Ügyféloldali feladatok

2018. november 12.

A tartalommarketing – mint tudjuk – egyáltalán nem újkeletű jelenség. Nóvumként sokkal inkább érdemes említeni, amikor a digitális térben létrehozott és terjesztett tartalomról beszélünk. A rendelkezésre álló eszköztár folyamatosan szélesedik, a klasszikus PR cikkeket egyre inkább leváltja a natív szerkesztőségi tartalom, az 1-1 cikk erejéig tartó együttműködések pedig akár egész éves kooperációvá nyúlnak. Az újhullámos content marketing határmezsgyéje az írott tartalom mellett a social influencerig terjed, szintén változó mélységű és idejű együttműködések mellett.

Az Infinety – és általában véve a médiaoldal – feladata minden kampány során az Ügyfelek elvárásai mentén leszállítani a vállalt garanciákat, kampánycélokat. Mivel a tartalommarketing operatív szinten több egyeztetést igényel egy AV csomagnál (mind hirdetői, mind pedig médiaoldali szempontból), ezért kifejezeten fontos a minimumra csökkenteni azon tényezők számát, amelyek veszélyeztetik a megrendelés megfelelő teljesülését.

Mostani írásunkban ezekre a tényezőkre koncentrálunk, és röviden bemutatjuk, hogy mely szempontokon állhat (vagy bukhat) a zökkenőmentes tartalom alapú együttműködés, illetve, hogy mely feladatokban kérjük feltétlenül az ügynökségi-, illetve az ügyféloldal segítségét, útmutatását.

Ki készíti a tartalmat?

Triviálisnak hathat, de mindig fontos tisztázni, hogy ki készíti el az adott írásos tartalmat. Az ajánlatadás fázisában mindkét félnek tudnia kell, hogy milyen feladata van a content kommunikáció megvalósulását illetően. Jó natív tartalmat több idő megírni, ezért a cikk élesedésének megbeszélt határideje kitolódhat, ha az utolsó pillanatban kiderül, hogy nem a korábban leadott anyagot kell kihelyezni, hanem új, egyedi szempontok szerint készülő tartalmat kell előállítani.

Natív vagy PR?

Házon belül – ahogy a piacon is – jellemzően a natív-PR ellenpárt használjuk annak leírására, hogy mennyire kell az adott tartalomnak (legyen az videós, képes vagy írott) termékközpontúnak lennie. Elengedhetetlen, hogy az adott szerkesztőség tisztában legyen azzal, hogy az elkészítendő content a képzeletbeli skála melyik oldalán helyezkedik el. Az Infinety-nél minden fizetett tartalom jóváhagyásra kerül az Ügyfél általi élesedés előtt, emiatt – amennyiben az elkészült termék nem találkozik az ügyfélelvárásokkal –, mindkét félnek duplán kell dolgoznia. Emiatt szoktuk kérni az Ügyfeleinket, hogy az ajánlatadási – vagy legkésőbb a megrendelési – fázisban jelezze, hogy milyen típusú és milyen hangvételű anyagot (mekkora márkajelenlétet, termékbemutatást, tesztet stb.) szeretne látni. Könnyű belátni, hogy ellentétes mindset-et kíván meg egy, a mobiltelefon specifikációját kiveséző cikk megírása, vagy egy olyan tartalom elkészítése, amely 10 élethelyzetet mutat be, ahol elengedhetetlen a jó szelfi kamera.

Kötelezően kerülendő kifejezések

Minden terméktípus esetében vannak olyan termékkapcsolások vagy képzettársítások, amelyeket az Ügyfél szeretne elkerülni, vagy épp ellenkezőleg: szeretne jobban megszilárdítani az olvasóban. A tartalom elkészítéséhez óriási segítség, ha ezeket a kerülendő vagy betartandó szókapcsolatokat, irányvonalakat megkapjuk a tartalom elkészítését megelőzően. Ez nemcsak szemiotikai szempontból fontos, hanem jogi szempontból is: a különböző gyógyszerekkel, pénzügyi termékekkel foglalkozó fizetett tartalmak a mai napig ingoványos talajnak számítanak, hiszen számos kifejezést vagy állítást egyszerűen a hatályos jogszabályokból kifolyólag nem lehet használni. Jóllehet, szerkesztői gárdáink számos ilyen természetű együttműködésben vettek már részt, mégis elnyúlhat a jóváhagyási időszak, ha ezt a szempontot szem elől tévesztjük (gondoljunk bele, ha például egy termékteszt videóját kell miatta újra forgatni).

Jóváhagyás

Ahogy fentebb írtuk, egyetlen fizetett tartalom sem élesedik az Ügyfél jóváhagyása előtt. Ezzel azonban érdemes számolni a tervezés során is, hiszen egy cikk jóváhagyása – attól függően, hogy hány osztályon megy keresztül – több napig is eltarthat, ezért már 2 kör javítás esetén is tolódhat a kampány indulása. A tartalom időzítését illetően a lehető legnagyobb rugalmasságunkat élvezi minden Partnerünk, viszont, amennyiben például egy natív cikk egy promócióra hívja fel a figyelmet, úgy a tartalom élesedése okafogyottá válhat a promóció időtartamának lejárta után. Emiatt arra kérjük az Ügyfeleinket, hogy a jóváhagyásra szánt időt kalkulálják bele a tervezési folyamatba, mi pedig minden kampányban mihamarabb elküldjük a kész anyagot annak érdekében, hogy tartani tudjuk az elvárt ütemtervet.