Szezonalitás a Forma1 világában

2018. augusztus 3.

Egy weboldal látogatottsági adatait előre megjósolni nem könnyű, feladat, főleg, ha pontosságra is törekszünk. A napi statisztikákból kiindulva, melyek az esetek többségében egymáshoz közelítő értékeket mutatnak, viszonylag biztonságos becslést adhatunk a holnapra nézve. De mi történik akkor, ha azt tapasztaljuk, hogy hirtelen háromszorosára nőtt egy weboldalra látogató userek száma? Mi lehet az oka annak, ha ez a jelenség rendszeresen visszatérve, szinte szabályos módon ismétlődik? Általában nincs szükség arra, hogy túlságosan bonyolult összefüggéseket tárjunk fel bizonyos események és egy weboldal látogatottságának hirtelen megváltozása között, a kapcsolatok értelmezéséhez elég alapvető összefüggésekben gondolkodnunk.

Szezonalitás a forgalmi adatokban - F1vilag.hu

Kiváló példa a fenti esetre az f1vilag.hu nevű oldalunk. A világszerte népszerű Forma1-es versenysorozattal foglalkozó portál látogatottsága egészen kiugró mutatókra képes, különösen a Forma1-es szezon ideje alatt. A pilóták jelenleg a nyári szünetet élvezik, mi pedig úgy gondoltuk, itt az ideje, hogy megvizsgáljuk, milyen mértékben befolyásolja a site elérési adatait egy Forma1-es hétvége.

A vizsgált időszak a május 28-a és a június 29-e közé eső 9 hét volt, ez idő alatt összesen 6 futamot rendeztek. Azokon a heteken, amikor a pilóták nem versenyeztek, az oldal átlagosan 28 760 felhasználót ért el, ezzel szemben a futamok átlag heti 61 810 usert hoztak a portálnak, így ezeken a heteken több mint kétszeresére nőtt a látogatottság.

Az F1-el kapcsolatos hírek utáni érdeklődés természetesen az időmérők és a futamok napjain volt a legnagyobb. A szombatonként megrendezendő időmérő edzésekről szóló hírek után kutatva ezeken a napokon átlagosan 17 391 felhasználó látogatott az oldalra, a futamok vasárnapjain pedig már több mint 26 ezer ember kereste fel a portált. A többi napon az átlag 6 971 volt. Az oldalletöltések száma szintén több mint háromszorosára növekedett vasárnaponként, amikor futamot rendeztek.

Forgalomelemzés - eltöltött idő és tendenciák

A növekvő látogatottság eredményeképp azt láthatjuk, hogy az oldalon összesen eltöltött órák száma is nagyjából háromszorosára (átlagosan 1002) növekszik a versenynapokon azokhoz a napokhoz képest, amikor sem időmérőt, sem futamot nem láthatnak a rajongók. A versenynapokon mért növekvő látogatottság érthető, hiszen az f1vilag.hu által nyomon követett Forma1-es versenysorozat fő eseményei az időmérő edzések és a futamok, ezek vonzzák leginkább a „száguldó cirkusz” iránt érdeklődők figyelmét. Az f1vilag.hu igyekszik is alapos tájékoztatást adni a hírekre szomjazó követőinek, a Magyar Nagydíj napján például kétszer annyi cikket (16) tettek közzé az oldalon, mint ugyanazon a héten egy kevésbé eseménydúsnak számító szerdai napon (8).

Összességében elmondható tehát, hogy a Forma1-ben legizgalmasabb eseményeknek számító versenynapok közelsége a rajongók fokozott érdeklődését eredményezi, ezáltal többen keresik fel az olyan weboldalakat, mint az f1vilag.hu, ahol megtalálják a számukra fontos híreket. Érdekesség, hogy még a versenyek utáni hétfőkön is az átlagosnál többen látogatják a site-ot, feltehetőleg azért, hogy a hétvégi eredményekről tájékozódjanak. 

Értékes információk lehetnek ezek az adatok Hirdetőink számára is, akiknek szeretnék kampányaik során figyelembe venni egy weboldal forgalmának változásait és a mögöttük rejlő összefüggéseket.